VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
PO STOPÁCH STONOŽKY BOŽKY
„Proč právě stonožka Božka?“
Božka s námi trávila delší dobu a my si na její přítomnost zvykli. Líbilo se nám všechno, co už se nám společně podařilo a osvědčilo a poučili se z některých chyb. Nakonec jsem došli k rozhodnutí, že k nám Božka tak nějak patří a že si ji už necháme. Toulavé botky měla obuté již několikrát a my s ní prožili mnohé. Poslouchali a vyprávěli jsme si její příběhy a líbilo se nám to tak, že jsme se rozhodli vydat se po jejích stopách.
Vzdělávací obsah našeho školního vzdělávacího programu je zpracován v osmi integrovaných blocích s ohledem na tradice a události v naší škole a zároveň odráží změny v přírodě během čtyř ročních období. V průběhu roku se vydáme s dětmi za stonožkou a přijdeme na to:
Jak zjistila, že každý někam patří
Pojď si se mnou hrát
(náměty: kamarádi ze školky, vlaštovce na cestu, co děláme celý den doma a ve školce, moje město)
Čas jablíčkové vůně
(náměty: moje město, ovoce v zahradách)
Jak se seznámila s kaštanovým skřítkem
S příchodem babího léta začínají vonět jablíčka a hrušky, stromy si obléknou strakatý kabátek a lidé i zvířátka se těší ze všech barev podzimu.
Podzimní čarování
(náměty: babí léto, parádnice muchomůrka, malíř Podzim)
Na nebi jsou mraky, děti pouští draky
(náměty: změny v přírodě, podzimní počasí, papíroví draci)
Kaštanový skřítek Vítek
(náměty: hry s přírodninami, podzimní les a jeho zvířátka)
Haló dýně v Strašidlíně
(náměty: dýňování, kniha kouzel a čar)
Jak dostala šupinku pro štěstí
Advent je čas očekávání, kdy se společně těšíme že do školky zavítá hodný Mikuláš a zlobivý čertík nebude mít šanci a pod vánočním stromečkem nás čeká šupinka pro štěstí.
Čertoviny s Bertíkem
(náměty: lidové tradice aneb „když chodí Mikuláš“)
Vánoční zvoneček
(náměty: moje rodina, kamarádi z pohádek, těšíme se na Vánoce)
Jak si oblékla čepici s bambulí
Paní zima jede. Když na svých saních přiveze i kopec sněhu, to je křiku a radování. Děti mohou hned vytáhnout boby a sáně a hurá na stráň. Zvířátka v lese spí, ale o ptáčky se nezapomeňme postarat.
Paní zima jede
(náměty: zimní radovánky, sporty a sněhové pokusy)
Čepice a šály, ty nás dobře halí
(náměty: jak se obléknu, zdravé děti, vitamíny v zimě)
Stopy ve sněhu
(náměty: zvířátka v zimě, v krajině sněhu a ledu)
Jak se naučila tančit polku
Nastává čas masopustního veselí, legrace a muziky pro děti i dospěláky. Při tom všem se díváme kolem sebe a uvědomujeme si, jak je důležité nejen se bavit, ale i pracovat.Říkal buben base
(náměty: my jsme kapela, tradice - masopusty a karnevaly)
Kde se vzaly věci kolem nás
(náměty: materiál a suroviny, předměty denní pořeby, čím budu)
Jak ji polechtalo jarní sluníčko
Jarní sluníčko rozpouští poslední zbytky sněhu, první sněženky vystrkují hlavičky, na loukách raší zelená travička a kočičky se krášlí na jívách. Už brzy se narodí první mláďátka a zajíček nám přinese velikonoční pomlázku.
Když jaro zaťuká
(náměty: předjaří, co se děje v trávě, na tom našem dvoře)
Ćteme si pohádky
(náměty: kamarádi z knížek, pohádky a příběhy, v divadle)
Zajíčkova koleda
(náměty: lidové zvyky a tradice, Velikonoce)
Na koštěti bába letí
(náměty: za babou čarodejnicí, čáry, kouzla a lektvary)
Jak putovala za kapičkou rosy
Maminky mají svátek a na loukách a zahrádkách rozkvétají pro ně ty nejhezčí kytičky a třpytí se ranní rosa. Právě jedna její duhová kapička se vydává na svá putování – vydejme se s ní od pramínku k moři.
O kapičce
(náměty: putování pramínku k moři, koloběh vody v přírodě)
Kytička pro maminku
(náměty: na zahrádce, jarní květiny, maminka má svátek)
Malý technik a objevitel
(náměty: pokusy, vynálezy, objevy, polytechnika)
Na indiánské stezce
(náměty: my bydlíme v týpí, chráníme přírodu)
Jak si oblékla toulavé boty
Zvídavost je bezvadná vlastnost nejen dětí, ale i naší stonožky Božky. Ráda se totiž vydává na výlety za poznáním nových věcí, lidí i prostředí. A my určitě nechceme zůstat pozadu, proto se stejně, jako jsme to dělali celý rok i nyní vydáme po jejích stopách.
Země dětí
(náměty: svátek dětí, výpravy za dětmi z celého světa)
Nasedat, jedem na výlet
(náměty dopravní prostředky, poletíme do vesmíru, za zvířátky..)
Hurá prázdniny
(náměty: je tady léto, hry a pokusy s vodou, výpravy do přírody)
Témata, zařazovaná v rámci integrovaných bloků jsou rámcová, tj. nejsou striktně dána, jedná se o návrhy, které se mohou přesouvat, měnit pořadí a doplňovat tak, jak to vyžaduje aktuální situace a vzdělávací potřeby dětí, v jednotlivých třídách. V rámci školního roku se k nim přiřazují tematické nebo projektové dny i dlouhodobější projekty.